Tuesday 8 July 2008

Julihälsningar

Juli har börjat precis som juni slutade, d.v.s. i arbetets tecken. På stugan har målarprojektet fortsatt, men vi börjar så småningom skymta slutet. Bara ett rum, två golv, en mur och spis, ett hörnskåp, en annan möbel och ett par hyllor återstår... Kanske vi kan slappna av mot slutet av semestern ;-)

På hemmafronten har maken varit upptagen med terrassbygge och nu har han kommit nästan så långt som han kan den här säsongen. Lite broderande har han kvar, bl.a. ska han bygga en trappa upp till terrassen. Nästa sommar är det tänkt att hela härligheten ska glasas in.


Trots märklig väderlek i sommar har vi väldigt lummigt på vår gård. Lyckligtvis har jag sett till att plantera och så rätt så lättskötta växter i år.








Till sommarens arbetsuppgifter hör att slå gräset på svärmors enorma gård. Den här maskinen hanterade jag i fem timmar förra lördagen och jag lovar, det känns fortfarande i både axlar och händer. Till råga på allt föll jag på bryggan när jag skulle hoppa i land från båten efter uträttad gräsröjning, så nu är jag både blå, gul och lila på högra låret och på magen. Och har ont i axlar, händer, överarm, lår, knä. *klaga, klaga*


På grund av lördagens olycka kunde jag inte delta i hemkörningen av den ved vi kapat i vårvinter, men lika bra det, för jag hade nog fått hjärtsnörp om jag sett när traktorsläpet välte! Lyckligtvis var ingen av familjen "skyldig", utan det var traktorägaren själv som hade kommenderat herrarna att lasta kärran överfull. Extra jobb innebar det ju att lasta allt på nytt, men kanske alla lärde sig något på kuppen...

På fredag blir det konsert med Bruce Springsteen på Olympiastadion i Helsingfors - vad jag ser fram emot det!

8 comments:

ginga said...

Bra har ni jobbat, grönskan frodas, men olyckor händer, nu ska ni ta det lungt då ni far ti Hfors.

ginga said...

Jag klippte B-M:s och min halva gräsmatta och jag blev så trött att jag måste ta en tuppalur, tänkte klippa resten i morgon, men NU REGNAR HE!

Kamomilla said...

Oj hjälp ändå, tur att ingen skadade sig!!

Vilka fina foton du lagt in igen, du är en mästare på blombilder!!

Er terass är underbar, så härligt att man kan sitta ute fastän det regnar! Och det blir ju ett så praktiskt uterum när det väl är glasat sen! Hälsa gubben: Bra jobbat!!

Lenas pysselgrop said...

Vilken härlig terass! Och när den blir inglasad kommer den att bli helt super!

Anonymous said...

Ojojj vad ni pysslar o står i. Duktiga =) hoppas ni hinner vila och njuta av semestern oxå! Stugan är så fin, grymt bra jobb!! Så praktiskt med en så händig man som du har ;) verkligen kalas med inglasat då våra sommrar här i sverige+ finland inte består av så mkt sol som vi önsnkar.

Man blir verkligen så glad av att se dina vackra blombilder. Jag drömmer mig bort till finare väder och vägrar kika ut genom jobb fönstret här (bara grått o trist ute).
Usch då vilken jobbig olycka när du inte prickade båten =( ajaj men manicken såg verkligen tung och klumpig ut som du anv för gräset. Och männen fick även de oja sig, usch vad tråkigt med extrajobb, we don´t like...

wiii vad roligt med konsert, hur många gånger har du sett honom nu, han måste ju nästan känna igen dig i publikvimlet ;) (stammis hihi).
vilka är ni som åker?
ha dte toppenkul, glöm inte öronproppar,brukar väl vara läskigt högt (känsliga jag)...
krammmm

Anonymous said...

Lycka till på resan och njut av konserten allt vad ni kan, och tack för risgrynsgröten. Hälsa till sängägaren.

Skogsdoft & havsbris said...

Ser ut att bli fint! Hoppas ni hinner vara lediga från allt fixande åtminstone en del av semestern!
Underbara bilder, du kan det där du! Gillar era utemöbler skarpt, särskilt träsoffan! *vill ha*

junhe said...

vilken härlig terrass ni får =) ta det lugnt i svängarna ett tag framöver...och ha en fortsatt bra vecka/ kram junhe