Wednesday 18 March 2009

Lila

Det påstås att en av vårens färger är lila, så jag plockade fram det jag hade i den färgen. Den lilla vasen (från Riihimäen lasi) på brickan fick mamma av sin mamma någon gång i början av 70-talet. Duken har mamma själv tillverkat i decennieskiftet 1950-60, assietterna har moster köpt ungefär samtidigt i Sverige. Glasen kommer från min mormors moster och är från början av förra seklet.

Skålen här nedanför har jag själv köpt till mamma på 70-talet. Jag har för mig att den är inhemsk, men har inte hittat något liknande på nätet och inte finns det kvar något märke som skulle bekräfta mina misstankar. Känner någon igen den? Den har en massa djur-, växt- och ett par människofigurer på sig och för tankarna till paradiset. Fast nu undrar jag om det också fanns renar i paradiset?



Editering 13.46: Nu hittade jag skålen på nätet. Den är tillverkad av Nuutajärvi, designad av Oiva Toikka och heter Fauna!

11 comments:

Sabina said...

Godmorgon! Uppe tidigt?
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, jag har aldrig sett liknande tidigare. Men trevlig är den ju och säkert finns renar i paradiset! :)
Ha en bra dag!
Kram S.

LenaEva said...

Hej! Jag tror min mamma har en likadan skål eller har haft, fast en mörkgrön. Vad är det för storlekpå den? jag vill minnas att mammas är ca 20 cm hög och 10-15 cm i diameter.JAg ska spana nästa gång jag kommer till mamma!

Mia said...

Är det sant?? Jag fick en likadan bred vas av farmor för många år sedan. Hon är från Finland så det kan ju vara där den är köpt men mer vet jag inte om den. Den var inte ny då jag fick den men jag tycker den är jättesöt. :)

Hojta till om du får reda på något mer om den.

Kram Mia

Nicole said...

Vasen är ovanlig och fin, men jag kan inte hjälpa dig med tillverkaren. Men om det är renar på den så ligger det ju nära till hands att den är finsk!
Ja lila är nog en av vårens färger, hänger mycket ihop med Greengates lila koncept tror jag, för det var väldigt få andra leverantörer som hade lila detaljer på vårmässan.

Mia said...

Tack snälla, vad roligt att veta. Har skrivit en liten lapp som jag lägger i vasen/skålen så jag kommer ihåg. Alltid kul att ha lite mer info av sånt man har fått. :)

Kram kram

Jenny said...

Hej Ingela!
Vad roligt att ha gammalt glas o tallrikar som varit i släkten länge:)

Den där vasen du har med renarna i paradiset var fin:)Vad bra att du hittade designer och tillverkare, sådant är ju alltid intressant att veta.

Ha en bra dag,
kram Jenny

Galleri MochB said...

Tror inte jag har något lila i mina gömmor (mest blåvitt...:O) Gillar de prickiga glasen!

Stjärnor & Champagne said...

Jag är ju inte en älskare av lila, men du har tagit fram jättefina saker.

Kramkram Anne

Funccis said...

Tror att skålen (vasen) är från 70-talet, vet att jag sett någon, hos någon "på nära håll". Eventuellt hos min bror och hans fru, ska fråga. På 70-talet var lila min absoluta favorit! Det sitter litet i, djupt därinne. Antagligen ametisten, och att lila var lite "vågad färg".

Lallis - liv och leverne said...

så vackert:)
kram Lallis

ginga said...

Assietterna med tillhörande kaffekoppar och fat köpte jag i Sverige det år du blev född, men kopparna och faten har använts till slut, de finns inte mera, men assietterna har ju du som ett minne från ditt födelseår