Saturday 26 September 2009

En septemberlördag

Lördagslyx för mig är att få lägga smör på brödet. Vanligen äter jag mina rågbrödsbitar enbart med ost, men på lördag och söndag unnar jag mig både smör och ost på brödet. Jag tror faktiskt att jag kunde leva enbart på det, så gott är det! Maken säger att jag leder honom i fördärvet när jag propsar på att han också ska ta smör på brödet (mest gör jag det för att stilla mitt eget samvete).



Det var sommarvärme ute i skärgården idag. Sjutton grader mitt ute i Kvarken i slutet av september hör verkligen inte till vanligheterna. Båten och maken fick åka på traktorsläp några tiotal meter och nu ligger den förstnämnda i gott förvar i båthuset tills det är dags att sjösätta den igen. Det känns väldigt avlägset att tänka på nästa vår, men med den här farten går vintern i ett huj och snart är det dags att ta på sig flytvästarna igen och åka ut på böljan den blå.

Medan maken grejade i båthuset åkte jag in till vårt hus i byn och började bära in ved i vedlidret. När gubbstrutten var klar, tog jag paus, hämtade honom och körde ut honom till skogs, där vi, med utsikt över båthamnen och salteriet, intog vår medhavda lunch. Mätta i magen åkte vi till huset igen och fortsätte med vedjobbet. Nu har jag gjort av med så många kalorier att jag inte behöver ha dåligt samvete på minst en vecka. Inte heller behöver jag tänka på att motionera under samma tid, för nu har jag liksom motionerat i förskott och har ett lager att ösa ur när det känns som om jag degar till för mycket.

Resten av kvällen är de virkning som gäller!




Förresten, är det någon annan än jag som får nervspader av blogspots nya inläggsredigerare? Den vill inte alls som jag vill och lyder inte mina direktiv överhuvudtaget, och jag har snart slut på alla fula ord i min ordbank. Att få bilderna dit jag vill är ett helt hopplöst företag. Hjälp!



12 comments:

karola said...

Så sunda ni är! Verkar mysa riktigt gott :) ha en fin helg

Kamomilla said...

Vilka underbara bilder! du är en så duktig fotograf!
Visst har det varit en konstigt varm helg, man undrar när höststormarna brakar loss?

Ser mumsigt ut med matsäcken, men vad är det brevid smörgåsarna och bananerna? Ser inte ut som något annat jag sett. Kex?

Sanna said...

Så fina bilder du tagit! Jag älskar också rågbröd med smör och ost-sååå gott och hälsosamt för den delen. :)
Ja visst har det varit ovanligt fint och varmt höstväder.
Dina korgar är verkligen fina!
Kram Sanna

Skogsdoft & havsbris said...

Härligt att vara ute och greja på när det har varit så här varmt, det hör verkligen till ovanligheterna i slutet av september! Men blåste hårt gjorde det!
Inläggsredigeraren bråkar minsann med mig också! Jisses vad det var svårt att få bilderna som jag ville i mitt bröllopsinlägg! Maken höll på att få spader han med, INGET ville som vi ville! GRRR... :( Angående ditt rop på hjälp, så undrade han om du ville ha hjälp med att lära dig nya fula ord, eller...? ;D

Livet på Vestergård said...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft ! Va bra att ha motionerat i förskott, så behöver du inte tänka på det i veckan ;o)

StrandviksVillan said...

Men vad ser mitt ena vakna öga? (sitter uppe med tandvärk... :( ) En lilablommig duk?

Jag tycker det går bra med nya redigeraren, nemas problemas. Det funkar väl på samma sätt som ett vanligt ordredigeringsprogram. Fast visst kan man få spunken av blogger ibland!!

Vedjobb... det kommer man ihåg hur det var. Slitigt men ändå skönt med kroppsarbete.

Blev ingen dejt med mannen ikväll... snyft :( men jag hoppas på nästa lördag istället.

Ha en fin söndag!!

Signe 1 said...

Ja du Vännen, motionera är nåt jag verkligen tvingar mig själv att göra;-). Smör är verkligen en stoor last för mig, haha.. Kraam Sofia

Nicole said...

Hihi, det där med att motionera i förskott var ju en bra idé. Låter som en trevlig lördag och vädret var ju underbart igår. Vi var också ner till sommarstugan och städade bort inför vintern.
Nej, jag har inte provat på att rumstera om med bilder, annars skulle ännu fler fula ord höras här söderöver ;).
Ha en skön söndag!

Lyckoslanten said...

Ni hade en fin lördag med picknick och allt! Bra tips det där med att motionera i förväg - det ska jag göra idag eftersom jag inte hinner i veckan :o) Och... den nya redigeraren har jag tagit bort och satt dit och ja, den lyder inte alltid och mellanrummen mellan bilderna gillar jag inte... Man får väl ta till det där HTML-språket. Ha en skön söndag!

syssi said...

Vilket fint höstväder vi har haft, men de tar väl slut i en handvändning sen:( Du har fina höstbilder i varje falll å snart e de ju faktiskt vår igen. Du märker säkert int att vi har haft vinter när du virkar å virkar å virkar å.... Matsäck me ute smakar alltid gott.

Liljas Corner said...

Såg ni mina ko-vänner på er lunch? :) Ni har nog varit duktiga, själv har jag inte gjort nåt nyttigt i helgen, men nog mycket annat!

Vilka härliga färger du ska virka av. Jg får också lust att virka, vi får väl se hur det utvecklar sig.

Ha en skön sönda!

Mira said...

Ja jag! Nervspader är ordet! De har tagit bort bildplaceringen "ingen" och därmed ödelagt alla möjligheter att bestämma själv var texten ska komma! Jag hittade till dig i mitt desperata sökande efter någon som kommit på något...