Sunday 13 September 2009

The End

Nu är stugsäsongen definitivt avslutad. Igår åkte maken och jag ut en sista gång för att tömma alla vattenbehållare, städa upp efter oss, ta hem alla tomflaskor och all ouppäten mat. Lite bryggjobb blev det också, för bryggan hade fått för sig att flytta på sig under den första höststormen tidigare i veckan.

Lingonen och havtornsbären lyste vackert röda och orangefärgade, men vi har fullt i frysen, så de fick snällt bli kvar där. Några enstaka blåbär fanns också kvar, men fåglarna måste ju ha något att mumsa på innan de åker vidare till varmare breddgrader.




På tal om fåglar höll vi på att ramma en svanunge när vi åkte hem. Mamman hade nog inte riktigt på det klara hur man färdas i sjötrafiken, för hon simmade över båtleden med ungarna i släptåg precis när vi kom farande med vår snabba (NOT) båt. Lite trafikupplysning för svanar skulle inte skada!


11 comments:

Kamomilla said...

Ja, allting roligt tar ju slut nån gång... en vilket fantastiskt väder det varit i helgen!

Taina said...

Lite vemodigt på ett sätt. Men så kommer ju en ny vår och sommar!

Kramar!

Lyckoslanten said...

Oj vad det sticker till i mitt hjärta när du skriver "The End". Fick även flashbacks när jag såg de där havtornsbären. För många år sedan gick jag en av mina lärarutbildningar vid Umeå universitet och vi hade en kurs på Holmön. Strax därefter for jag ut till Replot och Björkö för att sluta cirkeln med postrodd etc. skriverier etc. och plockade havtorn där. Snart är det vår! :o)

Livet på Vestergård said...

Vilka fina bilder du har tagit !! Jag blev riktigt sugen på havtornen ! Maken var och tog upp vår båt idag också så för vår del är det också definitivt slut för den här säsongen.

syssi said...

Hösten e nog här nu. Fina bärbilder å snällt att mata fåglarna:)

Jenny said...

Halloj Ingela!
Vilka fina bilder på bären, havtornen är riktigt vackra!

Trafikupplysning för svanar, hihi!
Du är rolig du;)

Ha en jättebra kommande vecka,

Kram Jenny

♥ Fyra årstider said...

Vackra bär..jag älskar att plocka bär.
Kram Lotta

StrandviksVillan said...

Hihi, jag har tagit exakt likadana bilder idag!! Vi har också varit halva dagen på sjön, sååå häääärligt så jag blev lite dyster då jag tänkte på hur länge det är tills nästa båtsäsong. Oj så jag njöt idag...

En vecka kvar tills semester!!

Ha en bra ny vecka vännen!

Liljas Corner said...

Hihi... Vi har diskuterat mycket projektidéer på jobbet på sistone (för att få jobb åt alla oss som har korta kontrakt). Här var ju en fin idé - båtvett åt sjöfåglar. Kunde tom göras gränsregionalt, då får vi säkert pengar från eu! ;)
Bla bla...
Vemodigt med sista stugbesöket för året. Havtornen såg goda ut, jag borde ta mig ut och plocka lite.

Kram!

Odin said...

Jo allting har en ände!
Men ännu ser det vackra vädret att bli kvar ett tag. Så vi får njuta så länge vi kan!

Sabina said...

Jag som just tänkte att nu BÖRJAR höstsäsongen på villan... med dethär härliga vädret kan det pågå länge ännu. Men jag vet, det är annat när vi har bilväg! Du har många härliga bilder att se tillbaka på och njuta av!
Kram Sabina