Monday 14 September 2009

Höstskörd

Jag är inte särskilt förtjust i att så eller rensa, men när det sedan är dags att skörda det som vuxit i trädgården under sommaren, då njuter jag.


Jag har blivit en kratta på att läsa recept, men det är inte enbart negativt. Så god som min pajbotten blev när jag glömde att knäcka i ett ägg i pajsmeten har den aldrig varit förut, så från och med nu stryker jag helt ägget ur receptet. Så här gör du en härlig, knäckig pajbotten:

Smält 100 gram smör och låt det svalna.
Blanda 1,5 dl socker med 2,5 dl vetemjöl och 1,5 tsk bakpulver.
Häll i det smälta smöret och rör ihop. Bred ut smeten i en pajform.

Den här fyllningen är standard hos oss:
Rör ihop 2 dl gräddfil eller crème fraiche med 1 ägg, 0,5 dl socker och 2 tsk vaniljsocker. Skiva t.ex. äpple över pajbotten och häll fyllningen ovanpå.
Grädda i 200 grader tills gräddfilen/crème fraichen fått lite färg.

Jag avskyr recept med hundra ingredienser, så det här passar mig perfekt.

13 comments:

Livet på Vestergård said...

Det lät väldigt gott! Jag ska prova nästa gång jag gör paj, kanske till helgen.

Ann-Catrin said...

Här sitter en och blir sugen på paj..det där ska jag prova tror jag..mums!!
vilka sagolika bilder i förra inlägget.. du kan du!

kramar
Ann-Catrin

Lyckoslanten said...

Du borde inte få frestas så där! ;o) Men det där receptet går hem hos mig och så fort jag känner lusten komma bi ska det skjuts in i ugnen! Fint dokumenterat!

Kamomilla said...

Bra, jag förmedlar det vidare till gubben som saknar ett bra pajbottenrecept!

Signe 1 said...

Men oj vad mumsigt det där såg ut:-) Jag försöker ju undvika allt sött, men ibland så går det bara inte, hihi. Ha en skön kväll, stora kramen Sofia

Jenny said...

Hej Ingela!
Det där låter jättesmarrigt!
Extra gott är det ju förstås med egen skördade äpplen i kan jag tänka:)

Kramis Jenny

Liljas Corner said...

Mums! I helgen ska vi hem till mor och far så då ska jag riktigt ladda upp med äpplen. Tror bestämt vi ska åka och köpa några äppelträd också!

TilkkuSatu said...

Tuota samaa
reseptiä olen käyttänyt jo 9 vuotta :)) Viimeksi tänään ompuista..

Stjärnor & Champagne said...

Den pajen skall jag testa utan ägg, hihi. Mums vad gott det ser ut med hallonen. Hoppasa tt allt är bra med dig...
Kramis Anne

Hem och Lycka said...

Coolt att komma på det godaste receptet när man glömmer en ingrediens!

kram Mia

syssi said...

Tack för tipset :) De ska int vara för invecklat för då blir de ogjort för mej i varje fall.

Odin said...

Enkelt och gott det tycker jag om!
Skall nog ta och pröva detta recept till helgen.

Galleri MochB said...

Jag avskyr också recept med hundra ingredienser. Helst skall den blanda tills sej själv... :O) Men detta lät enkelt och gott!