Tuesday 17 November 2009

Handarbetsgalen?

Nä, handarbetsgalen har jag inte blivit, bara litet inspirerad av alla andra bloggare som åstadkommer en massa fina egenhändigt sydda skapelser. I lördags tömde jag svärmors linneskåp och hade en säck med gamla lakan med mig hem. Jag nänns inte ännu klippa i de lakan hon sytt själv, men det fanns ett köpt lakan med i högen, och det lade jag saxen i igår. Det blev åtta julklappspåsar i stil med dem som Kamomilla sytt, och dessutom ett kuddvar. Kuddvaret är kanske inte direkt min stil, men så ombytlig som jag är, vet man ju inte när det är precis rätt.

Jag är faktiskt litet stolt över mig själv, för det här med att sy har aldrig riktigt varit mitt område och med mina mått mätt blev dessa riktigt hyfsade. Det blev tyg över till flera julklappspåsar, men det återstår att se om det blir fler sådana. Påsarna föll nämligen inte i god jord hos den yngre generationen, som vill att julklappspapperet ska prassla när de öppnar klapparna. Kanske jag gör likadana påsar av papper någon vacker dag.








Som om det inte hade räckt med sömnadsövningar, har jag också klippt till tyg till fyra stjärnor som jag ska sy ihop och fylla med vadd så småningom.



Så här är det tänkt att de ska börja se ut om eller när de blir klara:



25 comments:

Teija said...

No ihan syystä voit olla ylpeä :) Kauniit pussit ja tähdistäkin tulee hienot!

Kiva kun sulla täällä blogissa aina vaan leijailee lumihiutaleet, itse olen ihan täynnä tätä realitya!

Vekarus said...

Ihanat tuli! Minäkin kävin jo ostamassa leimasimet :-) Saa nähdä koska vaan ehdin käyttää niitä...

Lena said...

Vi verkar vara flera som blivit inspirerade av det blogginlägget. Hos mig ligger också tryckta julklappspåsar på tork! Men det blev hjärtan på mina :)

Hannasvirrvarr said...

Inte illa! :)

Nilla Q said...

Oj, vad pyssliga alla är! Jättefina saker du fixat. Påsarna var ju hur söta som helst!

Kram Pernilla

Maja said...

Jag tänkte faktiskt lite på samma sak när jag såg Kamomillas påsar för en tid sedan - att man går miste om det där spännande prasslet:) Men fina är de! Riktigt bra passar de om man ger bort t.ex. ätbara klappar, som bröd eller andra bakverk.

StrandviksVillan said...

Har man sett!
Bra jobbat Alegni! Snabb var du också :)
Har själv tillbringat några timmar vid symaskinen idag, min beställning, du vet. Har en av fyra helt klar nu.
Hoppas jag också hinner göra några påsar, dom är väldans söta :)
Du har nog rätt i att såna dyrgripar till påsar, som man lagt ned möda och själ i, säkert inte uppskattas av alla i familjen. Fast jag vet nog andra som skulle bli glada åt en :)

God fortsättning!

Livingroom said...

Snygga snygga. Jag blev oxå ivrig hos Kamomilla och tänker oxå sy påsar. Jättegod ide. Kanske man kan varva med några riktigt fina röda julpapper så att barnen blir glada....
Stjärnan blir säkert fin...
Lotta

Anna-Malin said...

Sååå fint du gjort!!
Gillar påsarna absolut...

Själv får jag lite dåligt samvete när jag klipper i gamla vackra lakan. Å andra sidan, att ha dem liggandes i en låda känns inte heller bra.

Lycka till med stjärnorna!!
Blev lite sugen att prova själv...

Ha en fin tisdag!

Kram
Anna-Malin

Jenny said...

Hej Ingela!
Åh vad fina grejer du sytt:)

Du frågade om Ullaredsprogrammet, det handlar om ett stort varuhus, Gekås som ligger i just Ullared dit miljarder (nästan;))människor vallfärdar varje år. Vill du kika så finns det på kanal5.se under kanal5play,

Ha en trevlig eftermiddag!
Kram Jenny

Jenny said...

Hej igen Ingela!
Jaha, programmet;) Det måste nästan ses, går inte att beskriva de udda typerna de har hittat bland kunderna:) Bla en familj som åker dit varje sommar o handlar för 50 000!!

Ha det!

Kram Jenny

Signe 1 said...

Men jeeesssus vad söta, vad duktig du är!! Jag blir helt mållös hur duktiga alla mina kära bloggvänner är, tur att jag har er så jag kan hämta lite inspiration åtminstone:-) Kraam sofia

Jenny said...

Hihi, du kommer att baxna över en del personer;)

Kram Jenny

Lyckoslanten said...

Se där vilka avundsvärda produkter du har trollat fram! Härligt med vita lakan med broderier. Det är farligt att surfa runt bland kreativa människor när man vill så mycket, men den där tiden. Få se vad du hittar på härnäst! :o)

Liljas Corner said...

Mysiga! Har du stämplat på dem? Jag tycker också att julklappar ska prassla, men skulle inte alls bli ledsen om julklappen kom i en sån där fin påse!

Odin said...

Vad du kan trolla fram vackra saker av gamla lakan. Jag hör oxå till dom som inte är så händig vid symaskinen. Därför är det sällan som jag kommer mig för att sy. Nu har jag länge gått och planerat på att sy några kuddar, men ännu har jag liksom int kommit till skott.
Tänk att det skall vara så svårt att få fram symaskinen.

Livet på Vestergård said...

Ja vi är många som pysslar med påsar nu :o)Man får väl ge påsen till någon som uppskattar den eller ta den tillbaka och använda den igen. Jag tror att de yngre här i huset också helst vill ha pappersprassel när de öppnar sina klappar :)
Ha en skön kväll!

Taina said...

JAG FÅR FNATT!!!! Var får du alla idèer ifrån???? Inte bara idèer utan HUR vet du hur man gör allt?? Nä du Ingela, nu får du ta en shoppingresa till NY och sedan komma förbi oss och hjälpa mig att pynta så där fint. De där julklappspåsarna är riktigt vackra.

Skrattade lite åt finlandssvenskan "nänns" och "kuddvar". Det klingar så vackert :D

Kramen

Hanna said...

Men jösses människa, du vet att jag sitter här utan symaskin... och så visar du så där fina skapelser!! Fy dig :P
Jag släpade med mig en massa gamla trasiga kuddfodral medmera från svärmor häromdagen... har tvättat dom precis. Nu väntar jag bara på Bettan :S

Hur har du fått dit mönstret? Är det stämplar?

Här har det oxå varit extremt mörkt idag... korten tror jag att jag knäppte vid 13.00... ser ut som natten!

Ha en fin kväll!
Kram Hanna

syssi said...

När man inte e handarbetsmänniska blir man så avundsjuk på såna som klarar av det.... Söta blev påsarna å va härliga kuddar du ska fixa till, dom blir nog färdiga snabbare än du tror:)

Galleri MochB said...

Nice! I like :O)

~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

Hej Ingela!!

så söt du sytt,fint stjärna sååå!!

längesen jag var här nu, ska kika tillbaks lite här vad jag missat!!

kramis!!

Annika said...

MEN vad SNYGGT!!!
OJ, jag är superimpad. Inte klokt vad fint det där blev!
Själv kan jag knappt sy ett stygn...
Kram!!

Stjärnor & Champagne said...

Åhh Ingela vad mycket fint du har gjort. Jag måste bara börja pyssla ordentligt för jag vet ju att jag kan...
Kram till dig/ A

verna said...

Duktigt gjort, flickan min! Påsarna blev riktigt fina, väntar nu på en sådan julklapp!