Friday 26 March 2010

Påskpynt och middagstips



Jag undrar varför påsken inte är lika hypad som julen så där inredningsmässigt, för egentligen är ju självaste påskhelgen längre än julhelgen. Åtminstone här i Finland. Skolorna och de flesta arbetsplatserna har ledigt både på långfredag och annandag påsk, d.v.s. måndagen efter påsk, och det innebär ju en fyra dagar lång ledighet medan julledigheten kan vara så kort som tre dagar. Nå, anyway, jag är ju lika usel på att dekorera som många andra och plockar bara in några små detaljer som ger en liten antydan om vad som är på gång. Förr pyntade jag mera, men det var på den tiden då sönerna bar hem allehanda pyssel från skolan. Sanningen att säga är jag rätt nöjd över att studerande på gymnasienivå inte pysslar påskgrejer i skolan. Hemska mamma...

För att uppehålla mig i skolvärlden ett tag till kan jag meddela att äldre sonens sista studentskrivning - den viktigaste, d.v.s. historia, eftersom det är det han skulle vilja studera senare - infaller idag, så håll tummarna allesamman.

En av delarna till det utlovade middagstipset har jag knyckt hos bloggaren Malin. Receptet på laxrosorna hittar du här . Hon serverade potatis till sin lax, men eftersom potatis inte står högt på listan över favoriter hos oss, kokade jag fettucine i stället. Den serverade jag med hemlagad persiljepesto, och om du inte lagat den röran tidigare, rekommenderar jag varmt att du gör det snarast, för den är - åtminstone i min mun - klart godare än basilikapesto. Receptet har jag gett tidigare, se här .
För dem som undrar om jag åt fettucine, som är sprängfylld med kolhydrater, är svaret nej. Jag åt stekt vitkål i stället.


Våfflorna igår gjorde succé, inte minst de lchf-våfflor jag åt själv. Vill ni ha recept på dem också?

26 comments:

Livet på Vestergård said...

Du kunde vara med i "halv åtta hos mig" med dina intressanta recept!
Fortsätt gärna med att ge recepttips.
Ha en sköm fredag! Kram Kicki

Galleri MochB said...

Tusen tack för tipset. Det skall jag bjuda på på påsken då vi skall ha kalasgäster IGEN :O)
Skön helg! Kram Mia

Hans said...

Öhömm... Din huvudräkning är inte riktigt vad den borde vara, det är nog bara 4 dagar ledigt i påsk och inte 5 :)

Kamomilla said...

Ser verkligt gott ut det där vännen. Vi ska äta lax imorgon...hmm.
Håller tummar och tår åt sonen din! :)

Tigris Predikantan said...

Hum, jag har väldigt mkt pynt till påsk., du skulle nog gilla det! Hoppas det går bra för din son. Min dotter tar studenten i juni!
Trevlig fredag där i Finland!
:)

StrandviksVillan said...

Visst vore det trevligt med FEM dagars påsk hehe ;)
Oj så mycket spännande mat du lagar! Jag bjöd igår på Flygande Jakob, uppskattat av alla.
Här har jag samlat alla barnens påskalster på en hylla, istället för utplättat här och där.

Ooooh - jag ser soooool!
Är hemma med febrig liten son idag.
Ha en riktigt fin helg vännen!
Själv ska jag ut på middag både ikväll och imorgon kväll :D

Signe 1 said...

Du är så duktig du!!:-) Och jag tar gääärna receptet på våfflorna *blinkblink*.

Ha en fin fredag vännen!

Kramkram Sofia

Dojle74 said...

Hmm funderar på att koka ihop nåt från World of Warcraft till påsken ;-P

Lyckoslanten said...

Oj så vackert med laxrosor. Ska lägga till det hela i Ingelas recept på mitt skrivbord. Gillar dina påskpynt både i förra och detta inlägg mycket. Håller tummarna för sonen!
Önskar dig en skön fredag!

Dojle74 said...

För att förklara mitt något konstiga inlägg så hade nån kommit på att lägga in några recept från den högre skolans matlagning i det senaste numret av den finsk WoW-tidningen, de var lammkotlett-stuvning, kalkon/svin-köttbullar, räk/fiskkakor och efterrättskakor med karamellsås på. Nån tycker tydligen att den genomsnittliga WoW-spelaren äter för mycke chips och dricker för mycke cokis...

Anna-Malin said...

vad du är duktig med dina recept...
sitter här utan fantasi till kvällsmaten, som vanligt....
det får väl bli nån slags pasta tror jag ;)

ha en härlig helg!

kram
anna-malin

alegni said...

hasse o ann-christine > hehe, det där med fem dagar var kanske önsketänkande, men jag har alltid inbillat mig att vi är lediga i fem dagar!

Hans said...

hehe... nog skulle det ju vara bra med fem lediga dagar men... tyvärr!
:)

Jenny said...

Hej Ingela!
Vi är lediga 5 dagar i rad Peter o jag, vårt företag har "inarbetad" dag på Skärtorsdag:)

Äter ni memma till påsk i er familj?? Jag är inte så överdrivet förtjust i det men min pappa är storkonsument, han äter den med grädde och socker:)

Håller tummarna för att det gick bra på din sons tentasskrivning i historia!

Trevlig helg!
Kram Jenny

syssi said...

Måste börja använda haklapp vid datorn när jag går in på din sida :)

Gugis Pärlor said...

Jag gillar dina recept och extra kul med dina kolhydratfria tips för de behövs här med!
Fortsätt gärna!

Kram

♥ Fyra årstider said...

Vilket gulligt påskpynt och laxen såg verkligen god ut.
Kram Lotta

Anonymous said...

Vad kul det är när man märker att folk har glädje av ens recept, slitet med receptbloggen känns verkligen värt det då :)
Funderar på att knåpa ihop en pesto på färsk dill, kunde ju passa till fisk? Det blir ett senare projekt och blogginlägg :)

Hanna said...

Åh, vad gott!! Makaronerna längre ner 'lät' intressanta också :)

Här ska vi påskpyssla i helgen, jag har lovat kottarna...

Ha d gott i helgen!
Kram Hanna

Helenas Hem -Om livet på landet said...

Jag håller tummarna för att det gick bra! :)

Mmmmm vad gott!!!

Ja man pyntade nog mer när barnen var mindre. Nu börjar jag tycka att det är roligt igen när jag har en pigg liten ettåring som tycker det mesta är spännande. hihi

Ha en fin helg!
KRAM

Annika said...

Ditt turkiska recept var bara så kunligt gott.
Här i USA är påsken larvigt kort, en enda dag, påskdagen. Ingen extra ledighetet på arbetsplatser. Skolorna har dock lov nästa vecka, men redan annandagpåsk är det dags att gå tillbaka igen. Jag pyntar ingte alls inför påsk. Ids inte...
Men dina påskharar är ju så söta så det är inte sant.
Kram!!

Hem och Lycka said...

Mm, gud så gott!

kram

Vekarus said...

Voi, tuhannet kiitokset kauniista sanoista! Olet niin ystävällinen!

Toivottavasti kirjoitukset sujuivat hyvin!

Minulle tuli juuri huono omatunto alakerrassa, kun jätin pojan myrkynvihreän-harmaan munan varaston pääsiäiskoriin odottamaan tulevia vuosia. No, eiköhän noita tämän vuotisia askarteluja ole tulossa ensi viikolla kotiinpäin.

Ostin tänään hyvin saman näköisiä metallimunia Indiskasta sinun inspiroimanasi! Kiitos!

Vekarus said...

Katsoin muniasi uudemman kerran, eivät olleet yhtä hienoja ne minun uudet munani!

alegni said...

dojle > wow-mat - lol

Dojle74 said...

Nån har gjort en 165 sidors kokbok med WoW-mat och de recept som fanns med i WoWtidningen imponerade faktiskt på sambon =)