Tuesday 16 March 2010

Vegetariskt

Här kommer nästa mattips - Parmigiana alle melanzane. Det ser inte mycket ut för världen, men jag lovar, det är supergott! Allt du behöver är aubergine, lök, passerade tomater, mozzarella, parmesan, olja, salt och peppar. Auberginen går bra att byta ut mot zucchini, om man föredrar den.


Skiva två auberginer i centimetertjocka skivor som du friterar i olja eller steker i stekpanna i rikligt med olja (eftersom auberginen suger i sig olja som en svamp) tills de blir gyllenbruna. Jag har också en gång prövat på att steka aubergineskivorna i ugn, men då ska man ta ut och vända dem, så det är nästan enklare att använda en stekpanna. Om du friterar auberginen, placerar du skivorna på hushållspapper efter friteringen så all extra olja får rinna av dem

Koka en sås på en burk passerade tomater och en hackad lök. Salta och peppra enligt smak.

Skär två till tre bitar mozzarella i skivor.

Varva samtliga ingredienser i en ugnsform, riv parmesan och strö över härligheten. Grädda allt i ugn i 225 grader tills osten fått fin färg.

23 comments:

Annika said...

Ingela goes matblogg!!
KUL!!
Du har verkligen kokat och donat på sistone. MUMS vad gott allt ser ut.
Kebab ska jag göra. Är tyvärr inte helt tokig i äggplantor, men det SER gott ut.
OCH, you girl, vad proffsig din sushi ser UT!! IMPAD!!!
Kram!!!

♥ Affi ♥ said...

Mmmmm....smarrigt! Jag har ju vant mej av med matlagning i Thailand. Nu behöver jag verkligen all inspiration jag kan få! Och det verkar som om jag kan hitta en hel del inne hos dej. Kanon!
Kramar Affi

Monica said...

Låter jättegott! Satt just och fundera på kvällsmat och blev ännu hungrigare när jag tittade in här. Ja, ocu dina sushi ser minsann proffsiga ut. Har aldrig vågat prova själv!
Kramar Monica

StrandviksVillan said...

Jag står också i köket och ska börja på med middagen. Det där såg verkligen smarrigt ut (jag är allätare, men inte barnen så dom skulle nog inte godkänna det...)

Hos oss blir det rökt lax med ägg och lite andra tillbehör.

Spännande att se vad nästa rätt blir ;) Prima sen då man kan återkomma till din etikett MAT :D

Nä, nu kurrar det ordentligt i magen!

Livet på Vestergård said...

Det ser gott ut.Jag får nog prova på det där någon gång.
Verkligen roligt med dina recept!
Ha en bra kväll! Kram Kicki

Teija said...

Mmmm... Herkkua!! :)

Tigris Predikantan said...

Det är såg och lät gott även för en icke vegetarian!
:)

Lyckoslanten said...

Mums, va det där låter gott! precis ingredienser som jag gillar dessutom! Jag är inte mycket för sött och bakning, men matlagning däremot - typ var dag en fest. Tack för det festtipset! ♥

Nilla Q said...

Oj, här har jag inte alls hängt med! Så mycket gott, så många bra tips! Det här lät verkligen jättegott, undrar just om jag kan lura ungarna att det är något annat än grönsaker...
Sushi, tycker jag inte alls om, men det var ju så snyggt gjort - får nästan lust att prova ändå!
Imorgon är det bakdag, tror jag kör på chocolat chip cokies!!!

Kram Pernilla

Ulrika said...

Tusen tack för en superrecept!!! Jag bytte ut aubergine mot zuccini. GOTT!!

Pink and white dreams said...

Nam va de låter gott, det här måste jag ju också testa.
Bra att du bestämt dig för att ge middags tips åt oss. Ikväll kom Janne hem och frågade vad det blir till middag och jag var tvungen att säga att jag inte gjort någon.
:(

Sabi

Gugis Pärlor said...

Verkar var ett läckert recept igen som du delar med dig! Det måste jag pröva!

Kram

Kamomilla said...

*river gubben hit brevid datorn för att läsa vad jag vill äta i helgen*

Signe 1 said...

Seriös vännen!! Kan inte jag få adoptera dig som min personliga kock?? Nähä inte det;-) Skaffa en matblogg gumman!!:-) Kram Sofia

Louise said...

Det DÄR däremot kommer jag att pröva!!! mmmm så många goda ingredienser :O)

Stjärnor & Champagne said...

Nytt kök, åh vad kul GRATTIS till er.....Hua vilken god mat, vad hungrig jag blir och så duktig att göra sushi.Hoppas att allt är bra med dig/ Kramkram Anne

Huset vid ån said...

Mums! vad hungrig jag blir när jag ser dina goda bilder! Låter jättegott! Önskar dig en fortsatt bra vecka! Kram Therese

Galleri MochB said...

Nu blir jag ju hungrig trots att jag just ätit frukost :O)

syssi said...

Får sluta läsa bloggen före lunch, tangentbordet tål inte mera drägel:)

Skogsdoft & havsbris said...

Det ska jag absolut pröva, påminner lite om den vegetariska rätten vi hade på vårt bröllop. Det blev lite över så vi måste ju smaka och det var sååå gott!
Hihi, du undrade om jag behöver fler vävstolar! :) Bara jag får något annat utrymme att ha min "vävstuga" i så skulle jag gärna ha en till! En för mattor och en för poppana, det vore perfekt! :) Så vi får återkomma till saken i så fall... ;)

LenaEva said...

rena matlagningsbloggen=) har inte inredningslusten kommit tillbaka än? den var borta då ett tag väl?! så nu när du har blivit "mat-Ingela" kanske du kan ge tips om nån god kycklingsallad?! och jag ska bara kolla din blogg EFTER jag ätit eftersom man blir så HUNGRIG när man ser vackra bilder på god mat...
KRAM<3

Odin said...

Låter supergott i mina öron, men säkert inget som mina övriga familje medlemmar blir så där jätteglada över. Men jag skall nog pröva ditt recept, totts kanske lite sorgsna miner, för jag kör en dag i veckan vegetarisk mat till alla , det mår ingen mage dåligt utav:-))

Jenny said...

Ciao Ingela!
Veramente delicato:)

Du verkar ju vara en hejare på det här med matlagning Vännen!

Ha en trevlig eftermiddag!

Kram Jenny