Tuesday 21 September 2010

Höstfägring

Den vackra höstsolen igår lockade till lite utevistelse (konstigt nog) i sällskap med kameran. På förmiddagen gick jag runt i vår s.k. trädgård och på kvällen gick gubben och jag på en liten promenad. Det var tur att jag inte drabbades av friskluftsförgiftning efter alla innedagar i höst.




Årets äppelskörd är ungefär lika klen som årets potatisskörd, men några skruttar till äppel får vi i alla fall. Äpplena brukar oftast hamna i någon paj. Förr när vi fått mer av sorten har jag kokat äppelmos (som ingen äter) och torkat äppelskivor (som å sin sida haft stor åtgång). Nästa gång vi får mycket äpplen, ska jag försöka mig på äppelmust. Recept på den har jag hittat här. Om du testar, berätta gärna hur musten blev.


Det ser rätt häftigt ut nu när vinbärsbuskarna tappat det mesta av sitt lövverk och endast en del grannröda blad hänger kvar i sina klasar likt små ädelstenar i all det gråbruna. Björklöven skiftar i gulgrönt och när solens strålar når dem, lyser de upp som små lampor i gröngräset.



Svamp hör ju inte direkt till favoriterna hos mig, men rätt lustiga är de ändå med sina stora hattar och med sina utstuderade lameller undertill. Naturen är nog rätt fantastisk när allt kommer omkring.

19 comments:

Tigris Predikantan said...

Ja, visst är naturen fantastisk (ja, för det mesta)?
:)

Unknown said...

Håller med dig-naturen är fantastisk! Vilka härliga bilder!! Så fina färger nu där ute, gäller att hitta allt positivt man kan se nu när det börjar bli ruggigare. Ha det gott. Kram Lenita

Livet på Vestergård said...

Praktisk äppelkorg du har!
I dag har vi regn och rusk, men en fantastisk natur har vi i alla fall.

Vekarus said...

Ihania syyskuvia!

Livet på Sjögård said...

Det har varit så torr sommar att svärmors hösthortensia har skrattretande små blomklasar... Så då e de int så underligt att resten av trädgårdsskörden blivit liten oxo... Och jovisst är naturen rent fantastisk i sin färgprakt och mångfald :)

Är hemma med febrigt barn och nu regnar det bara så vi sitter inne och slöar. Skönt :)

Nilla Q said...

Hej Vännen!

Tack för dina fina hälsningar hos mig. De värmer!

Vilka underbara höstbilder du visar, du får hösten att se riktigt härlig ut, fast jag egentligen inte gillar den alls!

Däremot gillar jag ditt vardagsrum riktigt mycket:-) Så fint du gjort!!

Kram Pernilla

Snäckskalsdalen. said...

Den promenaden var inte förgäves, så vackra bilder! Det är något speciellt med hösten och höstfärgerna!
Tack för alla glada tillrop till mig om blogger!! Det hjälper!
Agneta kram

Teija said...

Oioi, näissä kuvissa silmä lepää. Ihan luulisi, että syksy on lempivuodenaikasi ;)

Eipä kai, ei tää jatkuva sade täälläkään paljon mihinkään innosta!

syssi said...

Vad hösten är vacker sedd genom din kameralins:)

Annika said...

Vilka fina bilder, Ingela!
SÅ höstigt krispiga.
Äpplen ja. jag vill åka och plocka äpplen på lördag! Underbara frukt.
Äppelmust är så gott, men det var så länge sen jag drack det.
Kram!!

Gela said...

Hej, kul att du hittat in hos mig. Och tack för att du länkat. Naturen är ju underbar. Önskar personligen att jag kunde mera om svamp. Vilka som är ätliga och så. Ha en fin fin kväll/Gela

En vacker vardag said...

Ja visst var det en helt underbar dag igår. Mer än vad man kan säga om vädret idag då. Underbara bilder du har tagit. Jag är ingen större vän av värme, så jag älskar hösten med den klara luften och den höga himlen.

Hoppas vi får några sådana dagar till denna höst.

Ha det gott!

StrandviksVillan said...

Javisst är naturen fantastisk!!
Tänk bara, att allt funkar och gör som det ska - varje år, varje årstid! Det får tankarna att börja snurra ;)

Så härliga bilder du visar!
Varför tog jag mig inte ut med kameran också medans det var så vackert...?
Nu har jag också äpplen i min korg ;)
kramkram!

Bella said...

Visst är naturen fantastiskt vacker nu på hösten, galet fina färger!! Så vackra foton du tagit :)

Härligt att få njuta av det fina vädret!!

Hoppas du får en skön kväll

Kramar Bella

Kamomilla said...

Härliga fina bilder! Häromdaggen trodde jag att jag såg en tarantella men det var en svart lurvig svamp! Huj då, den var knappast ätbar...

Moster och jag said...

Många fina höstbilder. Visst har vi fin natur bara vi tar oss tid och ser det vackra i den.
Men i dag är allt så grått och regnigt. Jag har passat på och bakat lite då.
Ha det bra!

Ullis said...

Jättefina höstbilder!
Ser fram emot att få dej & L på besök.
Kram, U

Odin said...

Vilka härliga höstbilder! Naturen har nog mycket vackert att bjuda på, bara vi öppnar våra ögon och ser det. Här har vi haft ovanligt mycket svamp på tomten i höst. Och några kan vara riktigt vackra att betrakta.

Ha det gott! kram

junhe said...

härliga höstbilder!!! svamp är inte min favorit heller men jag tar gärna en svamppromenad och plockar de små "färgklickarna" till min man som älskar dem =)
ha dt gott// kram junhe