Tuesday 12 October 2010

Växthusbygget so far

Vi tycker bygget ser ut som en kyrka mitt i potatislandet, men so what, så länge det kommer att tjäna sitt syfte, gör det inte så mycket hur det ser ut. Nä, ärligt talat tror jag det kommer att bli jättefint! Igår morse såg bygget ur så här, men idag är bygget ingen skönhet, för nu är alla fönsterluckor täckta med markplast och taket med en presenning. Dörren har också kommit på plats och där inne förvarar vi nu våra trädgårdsmöbler i väntan på nästa trädgårdssäsong. Nu kommer bygget att stå stilla tills i vår någon gång. Under tiden ska fönstren genomgå en ansiktslyftning.

Här en en detalj på dörren till växthuset. Notera nyckelhålet som är igenproppat med papper. Det är maken som är skyldig till detta. Dörren fanns tidigare i hans barndomshus och detta var ett sätt att förhindra drag genom nyckelhålet. Alla sätt är bra utom de dåliga.


Det är bland annat den här sorten som vi har tänkt odla i vårt växthus. Hittills har vi odlat våra tomater i ett litet växthus i tryckimpregnerat virke och plast som står och lutar mot vår garagevägg, men det bygget har både varit fult och arbetskrävande eftersom maken varje höst varit tvungen att plocka i sär det och lyfta in delarna i ladan under vinterhalvåret och sedan igen byta plats på delarna och bygga ihop dessa varje vår. Vi hoppas att nybygget blir mer lättskött (undrar bara hur ofta man måste tvätta fönstren... ett hatjobb if you ask me).

23 comments:

Skogsdoft & havsbris said...

Vad långt ni kommit med bygget! Det kommer att bli jättebra när det är färdigt! Vi tyckte också vårt växthus såg ut som en kyrka eller kapell när det var halvfärdigt...
Lycka till med fönsterrenoveringen, inget kul jobb måste jag säga av erfarenhet... Och nej, fönstertvätt är inte heller något kul jobb, det är en syssla som kommer högt upp på min hatlista! Jag tvättade fönstren när bygget var klart och det fick räcka för i år.
Ja, de hade lite andra metoder att lösa saker och ting förr ivärlden, hihi! :)

syssi said...

Har nog åxå proppat igen nyckelhål för att förhindra drag:) Fint blir det bara det blir färdigt och enklare att inte behöva pussla varje vår. Fönstertvätt är sen en helt annan sak ;)

Nyanser av vitt said...

Hej Ingela,
Vad härligt med ett växthus med hemodlade söta och goda tomater. Jaaaa London är underbart och Camden är den bästa stadsdelen men nu är det skönt att vara hemma igen för oj oj oj vad mycket folk det är.
Ha en fin dag
Kram Agneta

En vacker vardag said...

Åh, det kommer att bli jättefint när det är färdigt! Väldigt vacker dörr. Roligt att den har en "historia" också inom familjen. Sånt gillar jag.

Jag kör en vild gissning nu. Vit skål från Säde?

Ha en bra dag!

Signe 1 said...

men ojoj här händer det grejer vännen!!:-) ska bli så skoj när det är klart och få se det färdiga resultatet:-)

ha det bäst vännen!

kraam s.

Livet på Vestergård said...

Jag tror att det där kommer att bli jättefint när det är färdigt!
Vi har ju också gamla fönster som ska bli växthus. Jag skjuter lite på den där renoveringen av dem, just för att jag tror det kan vara ganska jobbigt.
Fönstertvätt är ingen höjdare heller.
Ha en fin tisdag! Här kom den första snön på förmiddagen.
Kram Kicki

StrandviksVillan said...

Kommer bli kanonsnyggt!!
Hur stort är ert växthus förresten?

Jag har fortfarande inte tvättat alla våra fönster, får se om det alls blir av i höst... Folk talar om att de sett snö idag!! Ve och fasa...

Toodeloo! kram!

Vekarus said...

Hyvältähän se näytti, ainakin ennen talvisuojausta!

Pitäkää hauskaa ikkunoiden kanssa!

Sirpa said...

Ser bra ut! Mycket fina bilder!
Hoppas du har haft det bra!
Önskar dig en fin tisdag!
Kram Sirpa

Annika said...

Ja, det ser lite kyrkigt ut, faktiskt!
Men oj vad fint det kommer att bli!!
HAHA, sådär gjorde min mormor också på Stenö i Norrnäs. HOn proppade nyckelhålen fulla med bomull. Precis, alla sätt är bra, utom de dåliga. det funkade ju!!
NU ligger din roliga lista på min blogg!!
Kram!!

Odin said...

Vad långt ni hunnit! Det kommer nog att bli bra när det blir helt klart och grönsakerna trivs nog bara de får det varmt och gott.
Snygg dörr som ni åter använder!
Din man får väl pilla bort pappret ur nyckelhålet nu för i växthuset får det gärna komma in lite kallare luft:-)
Första snöflingorna kom här idag, så nu är det bara kallt och vinter att se frammemot.


Ha det gott! kram

Loa said...

Vilken fin "tomatkyrka" det blir, där kommer nog tomaterna att trivas nästa säsong.

Vilken vacker dörr huset ska få. Fönster i ett växthus behöver nog inte tvättas så ofta, för det är ju inte bra med för stark sol och då skyddar ju lite smuts ;o)

Ha det bra i höstrusket!

Lyckoslanten said...

Vilken charmig dörr till växthuset! Full av minnen dessutom! Vilken tur att slippa jobbet med upp- och nedmontering varje säsong! Då kan det vara mödan värt många gånger om med det fina bygget! :o)

Unknown said...

Oj!! så ni bygger växthus! Det där kommer att bli hur bra som helst! Åhh..så härligt att ha ett växthus! Ha det så gott. Kram Lenita

Sirpa said...

Hei iltaan!
Juu, mä ostin Ektorpit vuoden vaihteessa 05-06, enkä oo päivääkää katunu! Mulla on 3+2 ja niis on ihana nukkuu!
Toivottavasti sulla on ilta alkanu oikein hyvin!
Haliterkuin Sirpa

Huset vid ån said...

Åh, vad många fina inlägg jag missat hos din nu när jag varit "borta"....

Kul att du länkade till mitt badrum, bara kul tycker jag!

Må så gott!
Kram Therese

Jenny said...

Hej Vännen!
Det kommer bli jättefint! Tycker det är lite amerikansk östkuststil över det, snyggt!

Ha en trevlig kväll!

Kraam Jenny

Linda said...

Det där kommer att bli jättefint när det är färdigt :)

Bella said...

Här går det också undan ser jag :) Så roligt med ert nya växthus, tror det kommer bli superfint när det är klart och jag gillar den gamla charmiga dörren, och visst är alla sätt bra utom dem dåliga!!!

Hoppas du haft en bra dag!!

Kramar Bella

Louise said...

Sablars fint kommer det att bli!

lyckobo said...

Japp, den ser ståtlig ut!!! Där kommer nog dina tomater och annat gott att trivas har jag på känn!

Galleri MochB said...

Vilken jättefin dörr! Kommer att bli toppenfint, och det är väl inte så illa med en kyrka i potatislandet heller ;O)

Taina said...

Himmelen vad snabbt ni jobbar på! Det måste vara kul att se fram emot våren nu och slippa garageväggsväxthuset och till denna "kyrka". Kanske du får ännu finare tomater då? Hahahaha!

Kramar!