Thursday 27 January 2011

Januarifynd


Ända sedan förra sommaren när vi tömde makens barndomshem har jag ångrat att jag sålde/gav bort två gamla zinkbaljor. Visserligen var baljorna fulla med hål och just då orkade jag inte tänka ut vad jag skulle ha dem till, så det var ju rätt befogat att låta dem gå. Nu när växthuset är på gång (bara snön ville smälta!) har jag förstås redan i mina tankar placerat en balja med örter där utanför (som kan lyftas in om nätterna blir kalla), så jag var rätt nöjd när jag hittade den här som såldes ordentligt rabatterat på Blossom, som tyvärr lägger ner verksamheten och nu säljer ut hela sitt lager här i Vasa.


På samma stadsrundtur hittade jag den mindre av brickorna ovan (på Indiska). Till ett skrattretande lågt pris. Och den fann genast sin plats här hemma. Så fort jag kom hem ångrade jag mig att jag inte köpte den större också - den mäter hela 50 cm i diameter) - så följande morgon blev det en snabbis till stan för att hämta hem den också. Endast 14,90 och 22,90 kostade de om jag inte minns helt fel. Euro alltså.



Den mindre brickan placerade jag under den åtminstone hundra år gamla glasklockan. Lite rädd är jag om klockan, för den står på ett ganska utsatt ställe med tanke på makens dammsugarvalsande. Nå, vissa risker får man ta här i livet...

25 comments:

Annies Blå said...

Vilka härliga fynd! Visst är det synd att de lägger ner Blossom i vasa, men ni har ju indiska i alla fall. Brickorna är otroligt snygga!
Kram/Annie

Lina said...

Ja det var verkligen härliga fynd...

Det kommer nog att bli super med örter utanför växthuset... Jag ska börja mitt odlande i liten skala - har tänkt köpa en växthylla... :)

Önskar dej en skön dag!!

Kram*

Liljas Corner said...

Så du menar att det är en god tid att ta sig en shoppingtur i Vasastaden just nu? Brickorna är jättefina - me want!

Nyanser av vitt said...

Vilka underbara baljor och brickor du visar.
kram Agneta

Annika said...

Så fina fynd du gjorde!
Och vad fint du har det hemma. ja glasklockan står nog lite farligt där :-)
Bäst att flytta den kanske.
Ert växthus lär ju bli grymt snyggt.
Kram!!

Hanna said...

Vilka fina fynd!
Kul att det är växthus på g... vad ska du ha för slags växthus?
Skrollade ner o tog igen lite av det jag missat hos dig, mycket fint! Och gott :)

Ha d gott!
Kram Hanna

Syssi said...

Fina brickor, jag hittade inget sånt i Indiska när jag var in:(

All The Things I Love said...

Har Blossom öppet ännu eller är stället tömt? Då jag var dit för nån vecka sedan så möttes man bara av tomma hyllor :(

lyckobo said...

Så synd att Blossom stänger där hos er, men då får du väl komma oftare till Jeppis ;) ! Zinkbaljan är så fin, passar ju bra till kuddförvaring också ser jag! Brickorna var då verkligen ett förmånligt fynd, och passar så fint hos er! Var har du fått vantarna på en så fin och gammal glasklocka? Tänk att den hållits hel! Ha det bra!

StrandviksVillan said...

Nej å nej å nej!!!
Exakt såna brickor jag vill ha! Nu finns det förstås inte flera... särskilt inte som du basunerar ut det så här nu ;)
Äsch...

Supersnygga bilder du tagit!
kramelikram!

Odin said...

Vilka härliga fynd! Sink hinken var helt underbar i formen och brickorna helt ljuvliga. Synd att det är så lång väg till Indiska härifrån.
Ibland måste man våga chansa och tro att männen vet vad de håller på med:-)

Kramisar!

Snäckskalsdalen. said...

Kul att du hittade zinkbaljor. Då är ordningen liksom återställd.
Men, vilka fat.....aningen grön av avund blir jag, så fina.
Och dina GreenGate saker är så söta! En florsockerströare skulle man kanske ha, för nu använder jag en tesil till det, det är ju onekligen mer chict med en söt ströare.
Kram

Louise said...

Alla dina inköp är väldans snygga!! jag bongar också bordslampan, snygg!!

Nette Cecilia said...

Så fina saker du köpt ,lite avis ,kram Nette

Hanna said...

Jaajustja, nu minns jag att du skrev om växthusbygge i höstas... men de där bilderna hade jag inte sett :)
Såg fint ut!!

Kram Hanna

Lyckoslanten said...

Du hittar då alltid precis det du vill ha och det som passar hos dig! Verkligen synd att Blossom upphör i Vasa.
Må glasklockan leva! ♥

mammaxtre said...

Vad härligt att hitta fina saker till bra pris. Jag håller tummarna för att det du vill ha finns kvar imorgon.

Ha det gott

Unknown said...

stod å tummade på samma brickor i indiska i åbo, men de blev bara nya rea dynor den gången! men nog e de fina de där brickorna!
kram
susanne

RockMom said...

vackra prylar!!

Galleri MochB said...

Åh vad mycket fint du shoppat! Synd om Blossom försvinner från Vasa. Aningen långt att åka till J:stad...
Skön helg med dina nya fynd :O)

Livingroom said...

Så fina. Gillar dem verkligen. Skulle oxå kunna ha hur mycket zink hemma som helst. Älskar patinan i dem... Njut av fria fredagen -liksom jag ;))

Nyanser av vitt said...

Hej Vännen
Ha en jättemysig helg
Kram Agneta

Nilla Q said...

Fina fynd! brickorna var verkligen vackra.

Trevlig helg!

Kram Pernilla

Kamomilla said...

Nej men Ingela.. att du sålde dem.. de som hade äkta patina. *suck* ;)
Härliga vackra brickor!!

En vacker vardag said...

Så du hittade något på Blossom till slut :) Vilket fint fynd. Faten är snygga också, fast de inte har någon fot.

Ha en skön helg! Kram