Saturday 3 March 2012

En fredag



Varje vardagsmorgon när jag kliver upp ur sängen brinner en brasa i vår kakelugn i vardagsrummet. En sämre start på dagen kan man ju få. Den här morgonen hade halkan förmodligen sinkat tidningsutdelaren, för vi fick ingen morgontidning. I stället fick jag hålla mig till nyheterna i paddan i brasans sken, men det gick ju det också.

Efter att jag jobbat en snutt kände jag för lite pyssel, och eftersom jag inte är så mycket för att pyssla med händerna, fick det bli lite knep och knåp på datorn i stället. Så här blev tavlan jag knåpade ihop:


Sedan var det bara att vänta att mitt ögas äpples arbetsdag skulle lida mot sitt slut så jag fick hämta hem honom och bjuda honom på den här fantastiska anrättningen:




Det här var verkligen en av de godaste sallader jag någonsin ätit. Den innehöll issallad, kall stekt lax från dagen innan, tomat, rödlök, en ask fetaost med oliver och vitlök av märket Apetina, oljan som osten legat i samt en näve rostade cashewnötter. Litet färskt bröd på det, och smaklökarna och magen sjöng av glädje och tacksamhet. En sövande rätt var det dock, för efter maten tillbringade jag ett par timmar i soffhörnet i drömmarnas värld. Inte bra med tanke på nattsömnen... 

7 comments:

Snäckskalsdalen. said...

Myyysigt och vilken god mat, recept noterat och klart, älskar lax.
Fin tavla också! Bara bra allting, alltså! Kramar

StrandviksVillan said...

Supersnygg tavla!!
Kanske man får beställa en? ;)

Salladen ser så mumsig ut, sallader tröttnar man aldrig på!

Hos oss är det bara på helgmorgnarna som det brinner när jag kommer upp.

Ha en mysig lördagkväll! kraaaam!

Livet på Vestergård said...

Vacker tavla du pysslat ihop och salladen ser supergod ut! Här är det mest kvällstid som brasan brinner.
Kram Kicki

mammaxtre said...

Vilken fin strat på dagen. Åh så härligt!

Ha det gott

lyckobo said...

Du är så bra på att pyssla datorn, tavlan blev sååå fin!!!
Salladen din ser verkligen smaskens ut, förstår att magen och säkert också maken gillade! Ha du förresten smakat Fiesta salladen på mäkken? Suveränt god!!!!

Njut av brasan och helgen!

Kamomilla said...

Vädigt lik min favvosallad. Gubben sa också idag att nu börjar han längta efter sallader för nu börjar rotsaksresepten gå på en andra omgång..

Liljas Corner said...

Mums!
Vilken fin tavla. Och man blir ju nästan rörd av hur fint du skriver om din kära gubbe :) Ha en fin söndag, båda två!

Ps: jag blev något förvirrad då min mamma började prata om paddor... Här hänger man visst inte riktigt med i svängarna ;)