Thursday 15 November 2012

Avokadopasta

Instagrambild

Jag är snabb att haka på trender när det gäller inredning och matlagning, så det var ju givet att jag skulle testa receptet på avokadopasta som sprids som en löpeld här hemma i Finland. Receptet kommer från Alexander och Hanna Gullichsens kokbok Safkaa, och vad jag förstått har herr Gullichsen fått tillaga rätten i ett antal tv-program redan.

Vad tyckte vi då om rätten? Jo, visst var den god, men vi som vill att maten ska smaka MYCKET, tyckte att det var rätt milda smaker i rätten. Men bra och snabb vardagsmat är det här absolut och jag tycker absolut ni ska testa rätten.

Receptet på kakan i förra inlägget kommer senare. Hav tålamod, mina vänner.


Avokadopasta

1 vitlöksklyftor
1/2 chili 
1 lime
2 mogna avokador
Salt
Peppar
1/2 dl olivolja
Ca 1 dl färsk basilika
Ca 1 dl färsk persilja
30g (= 1 dl) pecorino 
30g (= 1 dl) parmesan

400-500g pasta

Hacka vitlök och chili, lägg dem i en skål. Pressa i limesaft. Skär avokado i tärningar. Hacka örterna och riv osten. Blanda ihop allt. Tillsätt salt, peppar, olivolja, hackade örter, samt pecorino och parmesan. Koka pastan enligt anvisningarna, spara ca en dl av kokvattnet innan du häller vattnet av pastan. Blanda ihop med avokadoröran samt det sparade kokvattnet. Smaka av med salt, peppar, lite olivolja vid behov. Toppa rätten med mera riven ost. 



6 comments:

Sabina said...

Jag fick receptet i förra veckan men har inte hunnit testa det ännu. men måste nog göra det, bara för att haka på trenden! :)
Ha en fin torsdag!

Kram sabina

Annika said...

Det låter gott.
Får lust att testa det hela.
Får väl krydda på lite mer än vad receptet anger.
GOD ser den ut!!
Kram!!

Ann-Mari said...

Ser gott ut, men vi är också vana med kryddstarkt. Såg ett kockprogram (tävling) på TV där de gjorde ägg med ärtpuré, och domarna smakade och smakade - tänkte att de har nog inte förstört sina smaklökar med chili ;-)
Kakan i förra inlägget...mmmm
kram
Ann-Mari

Louise said...

Jag som för det mesta är ärlig skall vara det också nu...jag tycker rätten också SER rätt smaklös ut :) och receptet på den underbarar kakan...nej nej....det blir alldeles för lockande.... Kram

Sara said...

Jag har också hört om denna pasta, och nu när jag faktiskt läste receptet så tror jag ändå att det kan passa mina smaklökar ganska bra :) Måste nog testa kanske...

Anki said...

Tänk att jag åt också avokadopasta i helgen. Min dotter bjöd oss på denna härligheten vid besöket i Hfors. jag tyckte det var jättegott.