Friday 23 August 2013

Ögongodis


Så här på sensommaren finns det ju inte längre alltför mycket vackert att vila ögonen på i trädgården, men vissa pärlor hittade jag trots allt ännu. Vår pump till exempel, den såg så fin ut i morgonsolen häromdagen. Pumpen härstammar från svärmors fähus, men den är bara en prydnad numera. Fast ibland fungerar den också som fågelbo. Se här (klicka)!




Vår vidjehortensia mår inte så bra i år, men några praktexemplar till blomställningar har den i alla fall.




Hårdsmält kaka som maken bakade till mig förra sommaren i samma veva som han göt plattorna till tomatstigen.







Den här växten heter trollhår, i fall ni inte visste det:






11 comments:

En vacker vardag said...

Jag tycker minsann det finns mycket vackert att vila ögonen på hos er. Ha ett njutbart veckoslut! Kram

Ann-Mari said...

Nej det visste jag inte, men tjusigt är det, trollhåret...även det andra vackra i din trädgård.
kram
Ann-Mari

Gugis Pärlor said...

Jag anade rätt att det var Storkyro ni styrde kosan mot. Vi var på 1700tals marknaden där och åkte vägen längs älven. Så fint och njutfullt! Njutfulla blomster och många andra blickfång har du också hemma hos dig även om hösten knackar på!

Kram Gugi

Lyckoslanten said...

Är ju nog väldigt imponerad över hur mycket ni har odlat i sommar och hur mycket ögongodis ni har där hos er! Ja, pumpen är otroligt vacker i det ljuset och med proffsig fotograf blev det bingo! ♥

Nyanser av vitt said...

Vilka underbart vackra bilder. Ha en fin söndag.
Kram Agneta

ACStyle said...

Absolutely lovely!
Finns absolut ögongodis i din (er!) trädgård. Härligt att ni fått så mycket att skörda också i sommar

See you soon! Kram!

Anonymous said...

Hortensior i alla slag är en stor favorit :) Gillar betong blomman!

Annika said...

Mina hortensior mår inte heller bra.
DET är verkligen en sorg.
Så vackra Bilder!!
Kramar!!

Annika said...

ngela...
SÅG just inlägget du skrivit från skären...
Alltså, bilderna.
GUUUUD vad fint ni har det.
Vilken otroligt vacker stuga. SÅÅÅ fint inredd.
OCH vilka vackra färger!
Ni har inte ström därute va?
Då blir ju allt nästan ännu charmigare.
Vi har numera, sedan över 20 år, ström hos oss på skären. Men jag minns hur urmysigt det var INNAN den kom.
Är ni ensamma på er ö?
Kan tycka det är mysigt när det stormar, men jag fattar att ni drar er eftesom ni ska ut med båt och allt.
Underbart fint inlägg. TACK för det!!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Alltså. ja...ursäkta att jag spammar din blogg idag...
MEN det är nu jag är ensam och har haft tid. Mitt besök for nyligen.
Ingela, TACK!!!
NU har även sett det inlägg du skrev "till mig" medan jag var på resa.
OOOOO tack...NI har det ju så totalt underbart där på ert skär. Inte klokt vad vackert.
Jag skulle vilja bo därute.
Underbar natur.
Ja, bryggan fattar jag väger BLY!! Orkar ni bara ni två? Antar att ni kärt ut en traktor till ön?
Jag vet bara hur mkt vår ena lilla minibrygga väger...
Er skäristuga, och dess omgivning, är helt UNDERBARA!!!!
Kramar igen!!!

alegni said...

Annika, min vän, jag gillar att du är så vetgirig!
Nääädå, vi har verkligen ingen traktor där ute, utan gnor på med bräder och järnstång för att baxa bryggan på plats varje vår. Det tar timmar i anspråk och kräver båda tålamod och styrka och en hel del jävlaranamma!
Nix, ingen el har vi, inte rinnande vatten heller. Dricks- och matlagningsvatten har vi med oss hemifrån, och vi tvättar oss i regnvatten. Vi har en brunn som vi delar med en granne, men därifrån tar vi bara vatten den första/de första gångerna vi är där innan vi hunnit samla regnvatten.
Vi är inte ensamma på ön, men har heller inga grannar riktigt nära inpå.
Du borde komma dit och hälsa på någon sommar, jag visar så gärna upp stället. :)
KRAM

bymejohanna, förr tyckte jag att hortensian och pelargonen var tantblommor, men tänk, vad man kan ändra åsikt. Eller så har jag blivit tant!!

AC, tack snälla, och tack för i dag!

Nyanser av vitt, tack så hjärtligt!

Ann-Lis, jag blir generad av alla komplimanger! ;)

Gugi, så här i efterskott minns jag att jag sett dina bilder från marknaden. Kanske vi kommer oss för att besöka den någon gång.

Ann-Mari, en billig växt är den dessutom, kostar bara lite möda att gräva upp ur gräsmattan. ;)

En vacker vardag, tack, och en fin vecka till er!