Thursday 19 September 2013

Egen skörd



Ni tycker säkert att jag är tjatig, men nu ska jag igen slå ett slag för det här med egenodlad mat. Både min gubbe och jag har vuxit upp med egen köksträdgård och eget potatisland, och även om jag hatade att rensa köksträdgården när jag var liten - av någon anledning var det mitt jobb där hemma, jag har på känn att det berodde på att jag var kortast och inte behövde böja mig lika mycket som de andra - kunde jag inte tänka mig att vara utan eget trädgårdsland när vi byggde vårt hus. Och ju äldre jag blir, desto roligare tycker jag det är att kunna skörda och tillreda egenodlad mat. Vi börjar skörda redan i juni. Först ut är de olika salladssorterna, men också gurkan var rekordtidig i år, redan innan vi var halvvägs inne i juni hade vi skördat åtta gurkor från två plantor!

Och titta vad mycket man kan göra av det som växer utanför dörren! Ändå utgör bilderna jag visar bara en liten del av allt det vi tillrett av egen skörd i sommar. What's not to love? 

9 comments:

Nilla Q said...

Vilken lyx!!! Även om det innebär en hel del jobb kan jag tänka mig att det är värt det. Och jättefina bilder!

Kram Pernilla

Sara said...

Alltså verkligen härligt. Lyx! :)

Kamomilla said...

Rikedom! rent, närodlat och vårdat med kärlek.

ACStyle said...

Förstår absolut hur lyxigt det måste kännas att tillreda egenodlat. Vi är nöjda och glada över vårt jordgubbsland ;) Inte vackert, men ger god skörd.
Kanske om nåt år kan det bli nyttoodlare av mig också... Än så länge håller jag mig till blomstren.

Må så gott! Måste nog snart boka in en dejt, tycker jag :) Har ju en del grejs att leverera till dig!

Christina said...

Ja, det är så roligt att få ha de där egna odlingarna att gå och hämta in grönsaker, frukter och kryddor från. :) Gör ju maten lite godare också. ;)

Margot said...

Härligt med egenodlat och mycket gott!
Ha en fin avslutning på veckan!

Liljas Corner said...

Nu vattnas det i munnen! De där rödbetorna blev jag extra sugen på. Det är kanske min favoritrotsak.
Jag ska också satsa på att få börja skörda tidigt nästa år. Längtar redan :)

alegni said...

Nilla, jaa, det är verkligen värt mödan!

Sara, javisst! Jag rekommenderar. :)

Kamomilla, just precis så!

AC, hellre förr än senare. Ja, komsi, komsi!

Christina, det är guld värt, verkligen.

Margot, det är så härligt att man bara vill skrika ut det till alla man känner. :)

Nina, rödbeta gillar jag också. Min nyaste förtjusning är palsternacka. Så himla gott! Jag längtar också redan efter nästa sommar. Vilken lång väntan vi kommer att få...

South Bend Furnace Repair said...

This was a lovely blog ppost