Wednesday 11 September 2013

Söderfjärden



Vi är ju ofta inne på det här med att idka närturism, så i går efter att vi suttit på försäkringsbolaget i nära en timme och försökt få personalen där att inse att fakturan de skickat var alldeles för hög, bestämde vi oss för att åka ut till Söderfjärden i det vackra sensommarvädret för att lugna ner oss.

Söderfjärden är en en meteoritkrater som bildades för ungefär 520 miljoner år sedan. Området är cirkelformat och har en diameter på 5-6 km. Området var tidigare en havsvik, men på 1920-talet började man torrlägga det, och i dag används det som odlingsmark. Under september och oktober påträffar man en mängd tranor i Söderfjärden, då rastar 7 000-8 000 tranor här under resan söderut. Vi fick kika i ett fältteleskop som en gubbe hade med sig upp i utsiktstornet och fick se flera tiotal tranor. Redan det var en imponerande syn.

















5 comments:

Anna-Lena said...

Vilken tillfällighet att du råkat blogga om Söderfjärden just idag! Jag ska nämligen till Meteorian för första gången imorgon! :-) Ja, jag vet...jag bor nära, men har inte kommit mig dit förr! Vilka fina färger du lyckats föreviga (men du har ju förstås Nikon) ;-)

Kamomilla said...

Imponerande!!!

alegni said...

Anna-Lena, vilket sammanträffande! Javisst, Nikon är bra på färger!

Kamomilla, tänk vilka pärlor som gömmer sig här på de österbottniska slätterna!

Lyckoslanten said...

Jättefina bilder! Nu är det många år sedan jag var dit och då med en skolklass. Ha det! ♥

StrandviksVillan said...

Så märkligt när man ser hela området som på kartan ovanifrån!! Som ett stort pussel, eller nåt :D

Härliga höstbilder. Kramkram!