Wednesday 23 October 2013

Födelsedag hela dagen




I dag fyller älsklingen min år. Numera är det han som är husets konditor, men till sin födelsedag tycker jag inte man ska behöva anstränga sig, så jag erbjöd mig att praktisera min improvisationsförmåga i går och vände ihop denna skapelse med chokladbotten, hallonmousse, citronmousse och salmiakglace överst. Vi har ännu inte smakat tårtan, men sonen som kom hem på ett kort besök fick sig en bit och sa att den smakade bra. Eller jättebra sa han faktiskt, så då återstår det att se om vi tycker lika. En gäst har anlänt och ett par till väntas inom kort, sedan får vi hugga in på den svarta. Det är ju viktigt att tårtan matchar inredningen.

Happy birthday, pussgurka!




8 comments:

Christina said...

Mums, det där lät verkligen gott. :)

Liljas Corner said...

Häftig tårta. Och manlig! :-) Grattis grattis härifrån också!
Va snyggt att ha juldryckerna på bricka sådär. Jag brukar inte köpa riesling, men gott brukar det va, så kanske man ska prova den där julvarianten.

Ha en trevlig kväll!

Unknown said...

Tack för kakan!

Ann-Mari said...

Utseende är i alla fall en fullkomlig tia! Det smakade nog gott :)

Kamomilla said...

Wautsi, snygg som tusan!

Unknown said...

Vilken snygg-tårta!! Och bra smakade den säkert också! :D

Anonymous said...

hur fixar du till samiakglasyren?

alegni said...

Christina, den var nog "lite god". ;)

Nina, tack! Jag tror nog tårtan uppskattades av alla som fick ta del av den. Riesling hör inte till vanligheterna här heller, men nu kunde jag inte motstå etiketten. :)

Hassuli, smick, smack!

Ann-Mari, tack, det var snällt sagt! Inget fel på smaken...

Kamomilla, tack!

Sandra, tack! Smaken är "helt okej". :)

Anonym - färdig lakritssås, Haganol-mixer, lite citronsaft och vatten, gelatin och Habanero Tabasco.