Monday 7 October 2013

Söndagsgott



Så var det dags för ett matinlägg igen. Ni vet, äta bör man... Efterrätt bör man också äta. Minst en gång i veckan. Lakritschokladmousse till exempel. Receptet hittade jag här (klick!).




Och här kommer receptet något förenklat. Pilotfrun skrev att mängden räcker till två personer, men hos oss räckte den till fyra.


100 g mörk choklad (minst 70 %)
1 äggula
2 dl vispgrädde
1 msk ekologiskt lakritspulver
1/3 krm salt


Smält chokladen och blanda i en äggula och salt.
Vispa grädden och vänd ner i äggule- och chokladsmeten.
Tillsätt lakritspulver.
Lägg i serveringsskålar och ställ kallt i minst en timme.
Garnera enligt önskemål, t.ex. med hallon eller med grädde och lakritsflagor.

5 comments:

Hanna bylindahl.com said...

Vilken underbar blogg jag hittade precis!! Genast sparad i listan! Superhärliga bilder! kram

Liljas Corner said...

Du kan det här med servering du. Sååå fint! Och jo, det vattnas i munnen också.

Kamomilla said...

Snyggt på alla sätt och vis. Fina kärl, vacker rätt och bra fotat!

Kickan Style said...

Jag har ett likadant fat. Var har du köpt ditt? Mitt är från Norge!!
Ha en fin dag.

Kristina

alegni said...

Hanna, tack!

Nina, man gör så gott man kan...

Kamomilla, tack, tack och tack!

Kickan, fatet har jag köpt i en inredningsaffär här i Vasa. Men det var nog ett tag sedan.