Monday 14 October 2013

Trotjänare





Fatta att dessa pelargoner har orkat blomma varendaste en eviga dag sedan senare halvan i april! I ett halvt år alltså! För första gången ska jag försöka övervintra mina pelargoner i vårt garage. Önska mig lycka till med det...
 



Här inne njuter jag av buketten gubben kom hem med i förra veckan då han ville pigga upp mig som satt och slet som ett djur med ett av mina arbetsuppdrag. Ingen vila blev det i helgen heller, för i går blev vi tvungna att åka till min hemstad för att röja i barndomshemmet. Hela söndagen gick åt, och vi satt inte ner en enda gång på hela dagen. Det känns minsann i ryggen i dag.




Fin vecka till er alla! Här i landet har många höstlov denna veckan. Dessvärre är det ett obekant fenomen för mig personligen.

10 comments:

Snäckskalsdalen. said...

Jag tror dom får väldigt bra vård också och då blir dom så fina!
Kram

Annika said...

Vilka vackra bilder.
Jag tror att du kommer lyckas med att få pelargonerna att övervintra.Du med dina gröna fingrar.
Kramar!

alegni said...

Annika, haha, mina fingrar är inte det minsta gröna. Det är gubben som sköter om att blommorna överlever hos oss. All credit to him, alltså. Kram!

Agneta, jag läste just hurdan omgivning de vill ha, och vi har inget sådant att erbjuda dem. Ska ändå försöka. Kram!

Lyckoslanten said...

Du gör så många fina inlägg Ingela. Här kan man inte ta sådana vackra interiörbilder som du visar. Pelargonerna har nog övervintrat här med minimal skötsel, men nu börjar alla Mårbackor bli så långbenta, så jag tror de får gå till frissan innan de förs i ide. ♥

Anonymous said...

Pelargoner är fantastiska, jag fick en av mamma för snart två år sen och den bara blommar och blommar. Lycka till med övervintringen.

Liljas Corner said...

Lycka till med övervintringen! Mina 2-åringar kom aldrig igång på allvar i sommar, så i vår ska de få ny jord och mycket näring direkt från starten. Om jag minns det sen...
Hoppas det går framåt med barndomshemmet. Lots of energy to you!

Nette Cecilia said...

Just den där pelargonen är otroligt blomrik ,vi hade en tvillingkruka vid villan som jag lämnade till mamma när hon flyttade ,den var lika vacker ännu när vi var dit på lördag .Det där med att röja i barndomshemmet har jag hållit på med i månader nu men nu får det vila över vintern ,ja inte hinner man sätta sig ner .Kram Nette

mammaxtre said...

Vilken vackert bukett! Om det är någon som klarar att övervintra pelargoner så är det du!

StrandviksVillan said...

Övervintringen lyckas helt säkert. Det säger jag eftersom jag själv lyckades. Ställde bara ut den i förrådet där det är halvmörkt och halvsvalt och glömde den tills våren. Då tog jag in den, knipsade av lite och vattnade och - tadaaa - en ny fin pelargon!

alegni said...

Ann-Lis, tack så hjärtligt!

finachristina, jag tänkte låta en pelargon stå här inne, resten får bo i garaget. Får se hur det går.

Nina, jag misstänker att det blir pannkaka av vår övervintring, men vi ska ändå göra ett försök. Angående barndomshemmet är det ju inte själva tömningen som är problemet, utan de många åsikterna om huset vara eller icke vara, suck.

Nette, som jag skrev här ovanför så är ju tömningen i sig inte det jobbigaste, utan det att vi delägare inte kan komma överens om vad vi ska göra med huset. Vissa vill att de ska stå där och ruttna bort, medan vi andra vill göra oss av med det. Maken till härva har jag inte sett. :(

mammaxtre, tack för att du tror på mig, men ska sanningen fram är det gubben som är den riktiga trädgårds"mästaren" hos oss. :)

AC, får se vad blomstackrarna kommer att tycka om temperaturen i garaget. Det är dock det enda stället där vi kan ställa dem, så det får bära eller brista.